Вітаємо Вас Гість | RSS
Реєстрація | Вхід

Темы для Юкоз

Поділитися

Меню сайту

Розпорядок роботи

ІІ семестр: 16.01.2017р. по 26.05.2017р

Канікули та вихідні
07.04 по 18.04/Великдень та весняні свята/
----------
Останній дзвоник
26 травня 2017 р

Форма входу

Категорії розділу
Дошкілля [0]

Пошук

Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Архів записів

Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 116

Друзі сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

На допомогу учням

Тренінг для педагогів "Особистість вчителя та обдарована дитина"

Мета: розкриття творчого потенціалу вчителів, збільшення ступеня креативного підходу до конструювання продуктивних творчих завдань, формування позитивного ставлення до власних здібностей та до роботи з обдарованими дітьми, розширити поінформованість педагогів щодо рис обдарованих учнів  та вимог до роботи з ними. Сприяти усвідомленню необхідності використання у педагогічній діяльності інноваційних технологій.

 

Завдання:

- уточнити основні критерії обдарованості учнів;

- визначити вимоги до особистості вчителя, який працює з обдарованими дітьми;

- здійснити обмін між учасниками тренінгу інформацією про роль особистості вчителя у підтримці та навчанні обдарованих учнів;

 

Очікувані результати:

  • Усвідомлення педагогами важливості особистого самовдосконалення, розвитку креативності, критичного та творчого мислення, використання інноваційних технологій у роботі з обдарованими учнями.

 

Цільова група: педагоги.

 

Ресурси: 4 ватмани, 5 аркушів  А-3, 4 аркуші - А-4, маркери, ножиці, кольоровий папір, журнали, клей, стікери, картки для знайомства (на кількість учасників), додатки.

  План

 

  1. Знайомство (3хв.)
  2. Повідомлення теми, мети (2хв.)
  3. Очікування (5хв.)
  4. Прийняття правил (2хв.)
  5. Вправа «Вислів про обдарованість» (15хв.)
  6. Вправа «Колаж» (20хв.):
  • Образ обдарованої дитини;
  • Образ ідеального вчителя, який працює з обдарованю дитиною;
  1. Інформаційне повідомлення: критерії, які визначають обдарованість;   

вимоги до педагога, кий працює з обдарованим учнем (5хв.)                      

  1. Вправа «Сінквейн» (8хв.)
  2. Підсумки, обмін враженнями (3хв.)

І. Знайомство.

Учасникам роздаються картки із завданням: - знайди того хто, і запиши його ім’я у картці (див. додаток 1):

- пише вірші;

- гарно співає;

- грає на музичних інструментах;

- має здібності до малювання;

- добре танцює;

- вміє вишивати.

Обговорення, обмін враженнями.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети тренінгу.

             Розповідь притчі «Коряга» (Див. додаток 2).

 

ІІІ.Очікування.

Чого Ви очікуєте від тренінгу (обговорення).

 

ІV. Прийняття правил

  • бути позитивним;
  • бути активним;
  • поважати думку інших;
  • не критикувати;
  • дотримуватися регламенту;
  • бути толерантним;
  • дотримуватися «правила руки;
  • вимкнути мобільні телефони.

 

V.  Вправа «Вислів про обдарованість». (метод «карусель»).

Учасники обєднуються у 5 груп за номерами, які стоять у них на картках знайомств.

Завдання. Запишіть на аркуші (А-3) вислів про обдарованість:

1група – гумористично;

2група – критично;

3група – зарозуміло;

4група – практично;

5група – лірично.

Через 3хв. групи міняються аркушами із завданнями (за годинниковою стрілкою,  доки кожна група не напише 5 різних висловів.)

Презентація напрацювань, обговорення.(5хв.)

- Які здібності Ви проявили під час виконання цієї вправи?

- Чи потрібно було використати творче мислення?

- Яким чином Ви можете використати цю вправу у своїй роботі?

 

 

VІ. Вправа «Колаж» (метод «робота в групах» - 10хв.)

 Педагоги об’єднуються в групи за допомогою лічилки: зима,весна, літо, осінь.

Завдання.

- Створіть образ обдарованої дитини (окремо 1група, 2 група);

-Створіть образ ідеального вчителя, який має працювати з обдарованою дитиною ( виконують 3 і 4 група, окремо кожна).

Презентація напрацювань груп, обговорення. (10хв.)

  • Чи стане для Вас корисною ця вправа?
  • Чи можна використати цю вправу у роботі з обдарованими дітьми?

 

 

VІІ. Інформаційне повідомлення (5хв.)

Див. додаток 3

 

 

 VІІІ. Вправа «Сінквейн» (3хв)

Учасники працюють у  тих самих групах.

Завдання. Висловіть своє враження про події, які відбувалися в даний час з вами за такою схемою:

  1. рядок -  один іменник або займенник (який позначає предмет, об’єкт або подію);
  2. рядок – два прикметники (які описують предмет, об’єкт або подію);
  3. рядок – три дієслова (які описують дії предмету, об’єкту);
  4. рядок – фраза з чотирьох слів або крилатий вислів вашого відношення до того, що відбувалось;
  5. рядок – одне слово, характеризує суть предмету або події.

Презентація напрацювань.(5хв.)

 

ІХ. Підсумки, обмін враженнями.(3хв.)

 

 

Література

  1. Шульга, Вікторія. Корекція вчинків підлітка: Тренінг: - К: Шк.. світ, 2007.-112с.- (Б-ка «Шкільного світу»).

 

  1. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 159с. – (Серія Тренінги в педагогічній практиці»).

 

  1. Громада як осередок соціальної роботи з дітьми та сімями: Метод. Матеріали для тренера / Авт.-упор.: О.В.Безпалько, Т.П Авельцева, О.М.Петрик, Г.О.Притиск; Під заг. ред.. І.Д. Звєрєвої.- К.: Наук. Світ, 2004. – 69с.

 

  1. Сучасні підходи у сфері охорони громадського здоров’я та його популяризації / Упоряд.: Н.В.Зимівець, В.В.Крушельницький, Т.І.Мірошниченко: За загальною ред.. І.Д.Звєрєвї. – К.: Наук. світ, 2004. – 95с.

 

  1. Л.В. Туріщева. Психокорекційні ігри в роботі педагога. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 160 с. – (Серія «Профільне навчання»).

 

  1. Марінушкіна О.Є. Організація  роботи з обдарованими дітьми в закладах освіти: Навч.-метод. посіб. / О.Є. Марінушкіна, Г.В. Шубіна. – Х: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2008. – 144 с. – (ДНЗ + школа).

 

                           Знайдіть того хто :                                                                                                                                                                                                                                                                   Додаток 1          

 

ПИШЕ ВІРШІ

ГАРНО СПІВАЄ

ГРАЄ НА МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТАХ

МАЄ ЗДІБНОСТІ ДО МАЛЮВАННЯ

ДОБРЕ ТАНЦЮЄ

ВМІЄ ВИШИВАТИ

 

        Притча «Коряга»                                                                                                                                                                                                                                                            Додаток 2

 

  На одному дровяному складі лежали товсті і тонкі, короткі і довгі колоди. Всі вони давно познайомилися одна з одною, багато чого переговорили і тепер тільки чекали вирішеня своєї майбутньої долі. Одні з них повинні були відправитися на меблеву фабрику, щоб з них виготовили гарні стільці; інші – розміститися впродовж доріг телеграфними стовбами, а третіх мали продати на дрова.

Всі колоди трохи хвилювалися. Звісно, серед них були й такі, що напевне знали, ким стануть. Наприклад, міцні довгі колоди були впевнені, що будуть тільки телеграфними стовпами. Але інші й не здогадуються про свою подальшу долю.

Серед них була одна Коряга. Ще тільки потрапивши на склад, вона помітила, що дуже відрізняється від інших – рівних і гладеньких колод. Коряга була з вигинами, дірочками і сучками. І коли її сусіди говорили, які хороші столи, стільці і шафи із них будуть, Коряга мовчала, порівнюючи себе з ними. Але інколи вона забувала про те, де знаходиться, починала мріяти і уявляти себе прекрасним витвором мистецтва.

Якось коряга розповіла про свою мрію сусіднім колодам і почула у відповідь:

- Ти живеш у світі фантазій, подруго, будь простішою. Подивись на себе – ну який ти витвір мистецтва? Добре, якщо із тебе зроблять хоч який-небудь стілець чи ослінчик. І запамятай: наша спарва бути меблями, якщо вже не вдалося стати телеграфними стовпами.

Після таких слів коряга замкнулася в собі.

В довгому чекані минали дні.

Аж ось на склад приїхала велика вантажівка. Робочі повантажили колоди і повезли їх на меблеву фабрику. Коряга опинилася зверху штабеля. Вона з цікавістю дивилася в різні боки, милувалася білими хмарами і сонечком, ніжними квітами і могутніми деревами. Коли машина проїжала через ліс, Коряга раптом зрозуміла, що не хоче бути меблями. Вона не хоче, щоб її розпилювали, стукали і забивали в неї цвяхи.

- Я не хочу бути меблями, - сказала Коряга своїм сусідкам. – Прощавайте!

Вона вистрибнула з кузова машини і опинилася на невеликій галявині. Наподив, втікачка побачила там кількох схожих на себе коряг. Звісно, інших розмірів і форм, але вони теж були корягами! Вона з радістю познайомилася з ними, а незабаром і потоваришувала.

Непомітно минуло літо, настала осінь. У ліс стали приходити грибники. Один з них зайшов на галявину і побачив Корягу.

- Яка красуня! – скрикнув він. – Справжнє диво! Я візьму її з собою в майстерню, почищу, покрию лаком, і вона покаже всю свою красу.

У майстерні грибник, який, як зясувалося, був художником, довго і терпляче, намагаючись не зашкодити природній формі, надавав Корязі нової форми. Коли робота була закінчена, майстер приніс свій витвір на виставку.

Відвідувачі, побачивши лісову гостю, в захоплені скрикували:

- Яка красуня, справжній витвір мистецтва!

Вони говорили про красу і легкість її формі чим довше дивилися на фігуру, тим більше відчували світло, що йшло від неї.

- Це чудо! – говорили поціновувачі мистецтва і радісні, одухотворені, сповнені високих прагнень ішли додому.

А Коряга, яку тепер називали Прекрасною незнайомкою, щасливо посміхалась. Здійснилася її заповітна мрія – вона стала витвором мистецтва і дарувала людям радість і красу.

 

Тож, мабуть, педагогам необхідно побачити у масі учнів обдарованих дітей і, як справжнім майстрам – розкрити талант, допомогти дитині розвинути його, не втрачаючи при цьому унікальності особистості.

 

 

  Додаток 3

 

Професійні риси,

необхідні вчителю для роботи з обдарованими учнями:

 

  • доброзичливість і чуйність, толерант­ність;
  • розуміння психології здібних і обдаро­ваних дітей;
  • високий інтелектуальний рівень;
  • широке коло інтересів;
  • готовність до виконання різноманітних додаткових обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей;
  • жвавість, активність, почуття гумору;
  • гнучкість і завжди постійна готовність переглянути свої погляди;
  • цілеспрямованість і наполегливість;
  • здатність до постійного самооновлення, сприйняття нетрадиційних думок і поглядів;
  • емоційна стабільність і вміння переконувати;
  • креативність і схильність до самоаналізу;
  • уміння модифікувати навчальні програми;
  • здібність до індивідуалізації навчання;
  • висока самооцінка, позитивна „Я - концепція”;
  • фундаментальне знання предметного матеріалу.

 

                                                                                                                                                Показники творчої обдарованості дитини

(дитина як особистість)

 

  1. Стійка, підвищена потреба в самоактуалізації, виявленні себе, самоствердженні.
  2. Наявність особистої думки.
  3. Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів, авторитетів. Потреба чинити опір шаблону, нав’язаному стилю діяльності.
  4. Висока самооцінка; потреба мати свій «Я – образ».
  5. Схильність до гри, почуття гумору, дотепність.
  6. Оригінальність.
  7. Імпульсивність, поривчастість.
  8. Широта інтересів. Інтерес до філософських питань.
  9. Прагнення самому подолати труднощі.
  10. Постійне прагнення покращувати якість своєї продукції, вимогливість до себе.
  11. Завзяття й наполегливість.
  12. Потреба у внутрішній роботі, творенні власної індивідуальності, духовному зростанні. 

    Вимоги до вчителя,

    який працює з обдарованими учнями

     

    Глибоке знання свого предмета і вільне володіння ним.

    Уміння найефективнішими методами передати знання учням, враховуючи рівень їх інтелектуального розвитку.

    Уміння сформувати позитивні якості загальнолюдської моралі у своїх учнів, не поранивши їх душ.

    Уміння бачити в кожній дитині неповторну особистість і вміння передбачати результати своєї праці.

    Уміння враховувати суб'єктивні та об' єктивні закономірності і випадкові фактори.

    Постійно шукати нові форми і методи роботи, впроваджуючи нові наукові ідеї, технології у навчально-виховний процес.

    Сприймати дитину такою, якою вона є.

    Виявляти у вихованців такі якості, об'єктивність, зацікавленість, відвертість у судженнях, емпатію.

    У спілкуванні з учнями зберігати конфіденційність, дотримуватися у ставленні до них принципів свободи вибору, добровільності у наданні допомоги.

    Педагог повинен досконало володіти методами, прийомами та формами проведення педагогічних спостережень, діагностики, бесід, індивідуальних і групових занять і консультацій.

    Повинен уміти організувати рефлексію, моделювання, прогнозування життя і діяльності учнів. 

    Підготовка майбутнього вчителя до роботи з обдарованими учнями як складова його професійної компетентності

          Проблема обдарованості знаходиться у центрі уваги психологів та педагогів вже достатньо тривалий час. Перші кроки у розв'язанні даного питання було зроблено ще у другий половині ХІХ століття, коли побачила світ книга Ф. Гальтона „Спадковість таланту. Її закони і наслідки" (1869). Сьогодні ж проблема виховання обдарованої особистості стала невід'ємною частиною нашого життя, нагальною потребою сучасного етапу розвитку людства, від вирішення якої певною мірою залежить і подальший розвиток нашої цивілізації. Саме тому розвиток творчих здібностей людини набуває особливої актуальності, потребує якісно нового підходу до освіти на основі інтеграції зусиль учених, педагогів, громадськості всіх країн. Для України, яка прагне до статусу розвиненої, правової і демократичної держави, створення системи розвитку обдарованої особистості є необхідною умовою досягнення успіху на цьому шляху. Нині і сама доля України залежить від того, наскільки ефективно будуть реалізовані інтелектуальні, творчі можливості її народу, кожного громадянина. Ось чому великого значення набуває науково-педагогічне вирішення цієї проблеми, зокрема вияв і розвиток здібностей і таланту кожної дитини, дослідження теоретичних основ ефективної державної системи підтримки талановитої молоді, а також вдосконалення процесу підготовки вчителя до реалізації поставлених завдань.
         Талановиті діти – це величезне загальнолюдське багатство, неоціненний національний статок. Сам факт їх існування гарантує людству гідне існування. Кожна дитина обдарована по-своєму. Для того щоб зберегти національне багатство, примножити його і використовувати з максимально можливою користю, необхідно навчитися допомагати особистості віднайти себе і правильно оцінити, обережно підтримувати її розвиток.

        Навчання обдарованої особистості є важливою частиною у вихованні майбутніх фахівців, орієнтованих на сучасні ринкові умови виробництва і підприємництва, а також підготовки висококваліфікованих науково-педагогічних кадрів. Проблема підготовки вчителя, здатного працювати з обдарованими дітьми, а особливо питання розвитку обдарованості самого майбутнього вчителя ще недостатньо досліджені як у теоретичному, так і у методичному аспектах, що суттєво позначається на практичній діяльності вчителів і викладачів у системі професійної освіти. На нашу думку, розвиток обдарованості майбутнього вчителя набуватиме особливої ефективності при побудові змісту, форм та методів його професійної підготовки на таких теоретичних і методичних засадах, що забезпечують створення певних умов для виявлення і реалізації відповідних здібностей і обдарувань.

    Вчитель, який працює з обдарованими дітьми, має добре орієнтуватися у знаннях стосовно психологічних особливостей дітей і перш за все вміти роздивитися в дитині ознаки обдарованості.

    Ознаки обдарованості – це ті особливості обдарованої дитини, які проявляються в її реальній діяльності і можуть бути оцінені під час спостереження за її діями .

          Для обдарованих дітей характерний випереджальний пізнавальний розвиток. Вони володіють широким сприйняттям, надзвичайно допитливі, схильні активно досліджувати все оточуюче, володіють здатністю сприймати зв’язки між явищами і предметами та робити відповідні висновки. Відмінна пам’ять у поєднанні з раннім мовним розвитком і здатністю до класифікації допомагають такій дитині накопичувати більший обсяг інформації та інтенсивно її використовувати.

        Характеризуючись тривалим періодом концентрації уваги і великою наполегливістю у вирішенні завдань, вони допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять будь-яких обмежень своїх досліджень. Ці діти не хочуть сприймати готової відповіді і можуть тривалий час концентруватисвою увагу на одній справі, буквально занурюючись в цікаве їм заняття.

          Ще одна ознака обдарованості у дітей – це психосоціальна чутливість. Такі діти виявляють загострене почуття справедливості, пред’являють високі вимоги до себе і оточуючих, володіють живою уявою, творчістю, винахідливістю і багатою фантазією.

           Обдарованим дітям не вистачає емоційного балансу, вони нетерплячі та поривчасті, мають почуття гумору відмінне від ровесників, а часто для них характерне перебільшення жахливого, чутливість до невербальних сигналів оточуючих. Ці діти часто володіють екстрасенсорними здібностями, негативно оцінюють самих себе, часто намагаються вирішувати проблеми, які їм непосильні, і все ж у розв'язанні деяких

    досягають успіху.

              Кожна дитина - унікальна особистість зі своїми перевагами і недоліками, тому головним є пошук ключа - індивідуального підходу до кожного учня, зокрема учня обдарованого, з вираженою індивідуальністю, незалежністю. Незалежність - риса творчо обдарованої дитини. З такими дітьми, з одного боку, працювати легше, бо вони мають високі розумові здібності, а, з іншого, - важче, оскільки ці діти «знають собі ціну», потребуютьбагато уваги, особливогоставлення.

    У таких умовах важливим елементом професійної майстерності вчителя є знаходження індивідуального підходу до обдарованих дітей і вміння запропонувати їм такі види діяльності, які б відповідали їх запитам і здібностям. Для цього вчитель повинен володіти ефективними методами викладання, які мають за мету надання

    допомоги учневі в оволодінні знаннями; відповідають рівню їх інтелектуального і соціального розвитку; відповідають етапам розвитку пізнавальних здібностей обдарованогоучня.

    Як відомо, кожна дитина - мікрокосмос індивідуальних особливостей, рис, які відрізняють її від інших. Але все ж можна виділити деякі загальні поради щодо роботи з обдарованими дітьми, що викристалізувалися в процесі експериментальноговикладання.

    1. Однаково шкідливі як зневага до успіхів учня, а іноді й приниження їх, так і надмірне захвалювання індивідуальних здібностей на фоні класу, що може викликати, з одного боку, ревнощі, роздратування і навіть відразу однолітків, а з іншого,«зіркову хворобу» обдарованої дитини. Краще залучити до спільних занять з іншими дітьми;

    2. Обдаровані діти не сприймають суворо регламентованих, однотипних занять і завдань, що не дають змоги їм працювати на повну силу інтелекту, тож навчальну діяльність на уроках треба організувати таким чином, щоб приділити їм увагу (урізноманітнити завдання і програму в цілому, виділити час на консультації, надати можливість самим обирати рівень складності завдань, розвивати ініціативу, гнучкість мислення, уяву).

    3. Рання діагностика дитячої творчості і створення умов для індивідуалізації навчання буде практичною реалізацією розвитку творчо обдарованогоучня.

    4. Розвиток творчої обдарованості неможливий без дотримання принципів розвивального навчання - проблемності, індивідуалізації, діалогічності.